Lav din egen film (4 Lektioner)

Varighed: 4 lektioner, gerne fordelt på 1+3

Tværfaglige muligheder: Samfundsfag, dansk, mediefag

Nødvendige redskaber til gennemførelse

Lektion 1: Smartboard/projektor, alle elever skal have en computer eller en tablet med eller til rådighed (som skal have netadgang for at kunne tilgå quiz med mulighed for oprettelse af NemID og valg af livssituation i DigAmb.dk). Elever skal medbringe gyldigt pas for at oprette NemID.

Lektion 2-4: Smartboard/projektor, alle elever skal have en computer eller en tablet med eller til rådighed, mobile enheder til optagelse af film, internetforbindelse, redigeringsprogram (f.eks. Windows Movie Maker eller iMovie), tykt pap og papir til printede/tegnede figurer samt pinde og kraftig lim eller tape til figurer.

Motivation
Det er politisk besluttet, at alle unge over 15 år ved udgangen af november 2014 skal have et NemID og Digital Post – de bliver digitale borgere! Det er vigtigt, at de unge ved dette, og at de øver sig i digital selvbetjening, for det er kanalen til kommunikation mellem det offentlige og borgerne i fremtiden.

Det offentlige begynder at sende post til de unges digitale postkasse fra november 2014, og hvis ikke de tjekker den jævnligt, kan de risikere at gå glip af vigtige beskeder eksempelvis bøder, oplysninger om skat eller anden offentlig kommunikation.

En væsentlig barriere for mange unge i forhold til digital selvbetjening er, at de ikke ved, det er relevant for dem. Derfor har vi udvalgt fem livssituationer - hvor digital selvbetjening er nødvendig for unge - og animeret dem. Se filmene her på siden.

I denne øvelse kan de unge selv vælge blandt de mange digitale selvbetjeningsløsninger, der findes i Silkeborg Kommune og lave deres egen 60 sekunders film. På den måde får de viden om, hvor omfattende digital selvbetjening virkelig er, samtidig med at de øver sig i at producere manus og film.

Inspiration
Få inspiration til jeres film.

Del jeres færdige film
Filmene må meget gerne deles på Facebook gruppen

Øvelsens placering i forhold til fællesmål i faget Dansk
It og Kommunikation, 7.-9. klasse:
”Eleven kan handle i forhold til nye digitale udfordringer og betingelser”.
"Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og Fællesskab”.

Øvelsen, vejledning til lærerne

(Lektion 1)
Start med at tage Digital Parat Quizzen her på siden, se filmene og læs info om Digital Selvbetjening. Eleverne kan gå ind og blive medlem af Facebookgruppen, hvor de kan stille spørgsmål og dele viden.

(Lektion 2-4)
Inddel eleverne i grupper af passende størrelse (efter lærerens vurdering).
Hav bærbare med netadgang og mobile enheder (mobil/iPad) klar samt opgaven på smartboardet.
Sørg for at filmredigeringsprogrammet ligger på den mobile enhed.

Find ideer til filmene:
Gå ind på www.digamb.dk – her findes demoer af alle selvbetjeningsløsninger for Silkeborg Kommune.
Afprøv og kig på selvbetjeningsløsningerne. Eleverne kan roligt skrive og udfylde, da det er et demomiljø - de er ikke inde i de rigtige selvbetjeningsløsninger!

OBS! Demomiljøet er kedeligt og afspejler de virkelige selvbetjeningsløsninger.

Der kan også hentes inspiration i disse fem videoer: http://digitalabcsilkeborgkommune.blogspot.dk/p/videoer.html

Hver gruppe vælger en livssituation og selvbetjeningsløsning, hvor man skal bruge digital selvbetjening.

Elevernes opgave
Eleverne udarbejder et manuskript, hvor hovedpersonen er Mikkel, men hvor livssituationen og konsekvenserne af manglende digital selvbetjening afhænger af gruppens valg og kreative fortælling.
Inspirationen til filmene kunne komme fra disse videoer eller selvbetjeningsløsningerne.

Manuskriptet skal indeholde alle relevante elementer for at fortælle en sammenhængende historie, f.eks. location, hvem og hvad er til stede i scenen, hvad karaktererne laver og hvad karaktererne siger.

Der er udarbejdet nogle filmfigurer, som eleverne skal anvende til deres film.
Download filmfigurerne her

Sådan gør I:
  • Filmen skal have en beskrivende titel.
  • Figurerne printes, klippes ud og monteres på pinde.
  • Rollerne fordeles.
  • Filmen optages – måske flere gange.
  • Indtaling af evt. speaks, klipning og redigering.
  • Filmene eksporteres til et almindeligt filmformat, f.eks. .mov, .avi, eller .mpeg.
  • Eleverne viser filmene for hinanden i klassen og uploader dem til Facebookgruppen - dette er et frivilligt element, men anbefales da det dermed bliver tilgængeligt for alle andre elever i Silkeborg Kommune og dem, der medlemmer af Facebook gruppen.

Læringsmål:
Samfundsmæssigt

Eleverne opnår kendskab til og viden om digital selvbetjening, bl.a. NemID og Digital Post, og hvorfor det er relevant og vigtigt for dem.
Eleverne får viden om, at digitale kanaler er den fremtidige kommunikationsform med det offentlige.
Eleverne reflekterer over, hvor de oplever barrierer i forhold til digital selvbetjening.

Sprogligt
Eleverne arbejder med at fortælle en sammenhængende historie i et kort, filmisk format.

Socialt/samfundsmæssigt
Eleverne reflekterer fælles over betydningen og omfanget af digitaliseringen for dem selv og samfundet generelt.