#Farvelforvaltlingo (4 Lektioner)

Varighed: 4 lektioner, gerne fordelt på 1+3

Tværfaglige muligheder: Samfundsfag, dansk, mediefag

Nødvendige redskaber til gennemførelse
Lektion 1:
Smartboard/projektor, alle elever skal have en computer eller en tablet med eller til rådighed (som skal have netadgang for at kunne tilgå quiz med mulighed for oprettelse af NemID). Elever skal medbringe gyldigt pas for at oprette NemID.

Lektion 2-4:
Smartboard/projektor, alle elever skal have en computer eller en tablet med eller til rådighed, mobile enheder med Instagram, internetforbindelse, sort sprittusch, hvidt A4-papir.

Motivation
Det er politisk besluttet, at alle unge over 15 år skal have et NemID, som skal bruges for at kunne tjekke Digital Post – de bliver digitale borgere! Det er vigtigt, at de unge ved dette, og at de øver sig i digital selvbetjening, for det er kanalen til kommunikation mellem det offentlige og borgerne i fremtiden.

Det offentlige begynder at sende post til de unges digitale postkasse fra november 2014, og hvis ikke de tjekker den jævnligt, kan de risikere at gå glip af vigtige beskeder eksempelvis bøder, oplysninger om skat eller anden offentlig kommunikation.

En væsentlig barriere for mange unge i forhold til Digital Selvbetjening er sprogbruget på offentlige hjemmesider. I denne øvelse får de mulighed for at undersøge, forstå og fortolke sprog/forvaltningssprog. Andre unge i hele landet vil kunne se de ”umulige ord” på Instagram og se deres ordforklaringer på Facebook og YouTube. Det samme kan politikere og forvaltninger.

Øvelsens placering i forhold til fællesmål i faget Dansk

It og Kommunikation, 7.-9. klasse:
”Eleven kan handle i forhold til nye digitale udfordringer og betingelser”.
"Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og Fællesskab”.

Øvelsen

(Lektion 1)
Start med at tage Digitalparathedsquizzen her på siden, se filmene og læs info om Digital Selvbetjening. Eleverne kan gå ind og blive medlem af Facebookgruppen, hvor de kan stille spørgsmål og dele viden.

(Lektion 2-4)
Inddel eleverne i grupper af passende størrelse (efter lærerens vurdering).
Hav en computer eller en tablet med eller til rådighed (mobiltelefoner og tablets) klar samt opgaven på smartboardet.
Sørg for at Instagram ligger på den mobile enhed.

Gå ind på digamb.dk – her findes demoer af alle selvbetjeningsløsninger for Silkeborg Kommune.
Afprøv og kig på selvbetjeningsløsningerne. Eleverne kan roligt skrive og udfylde, da det er et demomiljø - de er ikke inde i de rigtige selvbetjeningsløsninger. OBS! Demomiljøet er kedeligt og afspejler de virkelige selvbetjeningsløsninger.

Fokusér på selvbetjeningsløsningerne NemID, Digital Post, flyttemeddelelse, blå sygesikring, boligstøtte.

Hver gruppe skal udvælge tre ord eller formuleringer, de ikke forstår i løsningerne, eller som de vurderer er svære for andre.

Eleverne skal skrive de valgte ord/formuleringer stort og tydeligt på et stykke A4 og tage et billede af det til Instagram med #FarvelForvaltLingo. Opret evt. en klasseprofil, hvis eleverne ikke ønsker at bruge deres egen.

Eleverne kan på Instagram med #FarvelForvaltLingo vælge tre ord/formuleringer fra en af de andre grupper.
Eleverne skal i gruppen producere og filme en 30 sekunders ordforklaring til hver af de tre valgte ord.
Grupperne præsenterer deres valgte ord og ordforklaringsfilm for klassen. I den endelige version kan eleverne uploade deres ordforklaringer til Facebookgruppen – dette er et frivilligt element, men anbefales da det dermed bliver tilgængeligt for alle andre elever i Silkeborg Kommune.

Læringsmål:
Samfundsmæssigt

Eleverne opnår kendskab til og viden om digital selvbetjening, bl.a. NemID og Digital Post, og hvorfor det er relevant og vigtigt for dem.
Eleverne får viden om, at digitale kanaler er den fremtidige kommunikationsform med det offentlige.
Eleverne reflekterer over, hvor de oplever barrierer i forhold til digital selvbetjening.

Sprogligt
Eleverne reflekterer over kløfter mellem sprogbruget i det offentlige og deres eget hverdagssprog.
Eleverne samarbejder omkring udvikling af hinandens, andre unges og det offentliges sproglige kompetencer.

Socialt/samfundsmæssigt
Eleverne oplever en mulighed for at fortolke og påvirke systemet.
Eleverne reflekterer fælles over forskelle og afstande mellem system og livsverden.